Zespół Szkół nr 7 w Wałbrzychu

Od dwóch lat w szkole są realizowane, w ramach „Modernizacji Kształcenia Zawodowego na Dolnym Śląsku”, projekty zawodoznawcze o różnorodnej tematyce, skierowane do młodzieży branży turystycznej. Cieszą się dużym zainteresowaniem uczniów, którzy chętnie biorą w nich udział.

Do tej pory zostały zrealizowane następujące projekty: „Surówkowa szczypta smaku” w 2010 roku, „Staropolskie święcone wczoraj i dziś” w 2011 roku oraz cztery projekty w roku bieżącym: „Cudze chwalicie, swego nie znacie – potrawy Regionu Dolnośląskiego”, „Zupy Świata”, „Harmonia potraw i napojów w aspekcie zdrowego odżywiania się” i „Szlakiem agroturystyk”. Oto ich krótka charakterystyka:

SURÓWKOWA SZCZYPTA SMAKU

Problematyka projektu była wpisana w podjęte przez naszą placówkę działania mające na celu uzyskanie certyfikatu „Szkoły promującej zdrowie”. Do projektu przystąpiło 8 uczniów kierunków gastronomicznych, którzy pracowali w dwóch zespołach – „Kwartetach Surówkowych”. Celem projektu było rozwinięcie umiejętności oczekiwanych na rynku pracy oraz propagowanie wiedzy o gastronomii i racjonalnym odżywianiu, które jest warunkiem utrzymania pełni zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia w codziennym żywieniu potraw i napojów z surowych warzyw i owoców.

W trakcie realizacji projektu uczniowie uczestniczyli w zajęciach, które pozwoliły rozwinąć ich zainteresowania w zakresie nowych trendów w gastronomii. Brali m. in. udział w „Warsztatach carvingu”, co było inspiracją do tworzenia warzywnych i owocowych dekoracji. „Kwartety Surówkowe” opracowały menu a następnie sporządziły surówki. Został przygotowany folder z przepisami i fotografiami przygotowanych potraw. Prezentacja projektu odbyła się na forum szkoły oraz podczas konferencji zorganizowanej przez Centrum Informacji Zawodowej w Wałbrzychu na terenie Hotelu „Maria” w Wałbrzychu.

Autorka projektu: Katarzyna Kubiak, współpraca: Anika Kramza, Małgorzata Mazur – Korczyńska

STAROPOLSKIE ŚWIĘCONE WCZORAJ I DZIŚ

W projekcie uczestniczyło 10 uczniów technikum w zawodzie kucharz. Realizacja projektu składała się z trzech faz. Faza pierwsza objęła sporządzanie tradycyjnych dań staropolskich serwowanych podczas świąt wielkanocnych takich jak: żur na bazie naturalnego zakwasu, biała kiełbasa, majonez domowy, chrzan, pasztet. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach z gotowania podczas, których wykonywali dania staropolskie według starych receptur, ale przy użyciu najnowszych technologii w gastronomii (piece konwekcyjno – parowe, kuchnie indukcyjne oraz elementy kuchni molekularnej). Druga faza dotyczyła tradycyjnych wypieków wielkanocnych – mazurków i ich zdobienia pod okiem mistrza cukiernictwa z Cukierni Świerczyński. Faza trzecia dała możliwość zdobycia umiejętności w dekorowaniu stołu wielkanocnego i wykonania pisanek najróżniejszymi technikami. Na zakończenie projektu uczniowie na forum szkoły prezentowali rezultaty swojej pracy – potrawy, mazurki i aranżację stołu wielkanocnego. Ponadto sporządzili kolorowy folder ze zdjęciami i przepisami.

Autorki projektu: Małgorzata Mazur – Korczyńska, Urszula Mazur, współpraca: Lucyna Tomal

powerpoint-ppt.pngPrezentacja – staropolskie (w formacie .ppt)

„CUDZE CHWALICIE, SWEGO NIE ZNACIE” – POTRAWY REGIONU DOLNOŚLĄSKIEGO

Projekt został zrealizowany przez 7 uczniów klasy III technikum w zawodzie kucharz.

Inspiracją tego pomysłu stała się przeciwwaga do mody na potrawy kuchni obcych narodów i ofertę barów szybkiej obsługi serwujących tzw. „Fast foody”, a także chęć poznania potraw swojego regionu i miasta Wałbrzycha. Brak publikacji książkowych o potrawach lokalnych spowodował potrzebę ustalania przepisów w oparciu o receptury rodzinne spisywane w trakcie rozmów z dziadkami i rodziną. Kuchnia dolnośląska, w tym Wałbrzycha, jest różnorodna, co wynika z uwarunkowań historycznych zamieszkałej tutaj ludności przybyłej różnych części Polski i Europy. Projekt zrealizowano w dwóch etapach: pierwszy dotyczył sporządzania tradycyjnych dań charakterystycznych dla kuchni wschodniej – „Repatriantów zza Buga” i kuchni „Reemigrantów z Francji”, drugi obejmował sporządzanie potraw wysokoenergetycznych niezbędnych w żywieniu górników i hutników.

Lokalna kuchnia to obecnie atrakcja regionu na równi ze sztuką, architekturą czy krajobrazem. Tego typu usługi żywieniowe i związane z nimi rozrywkowe programy folklorystyczne podnoszą jakość oferty gastronomicznej i turystycznej. Obecnie istnieje duże zapotrzebowanie na unikatowość i autentyczność kuchni, wytwarzanie potraw w oparciu o naturalne surowce według tradycyjnych receptur i metod.

Autorka projektu: Małgorzata Mazur – Korczyńska

ZUPY ŚWIATA

Projekt został skierowany został do 12 osobowej grupy uczniów klas gastronomicznych. Realizacja projektu składała się z czterech faz. Faza pierwsza obejmowała wiadomości na temat zdrowego odżywiania. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach i wykładach na temat: ,,Dlaczego powinniśmy jeść zupy, jak je ugotować, która zupa jest najzdrowsza oraz wszystko o… kiszonkach”. Faza druga to tworzenie własnych koncepcji kulinarnych oraz eksperymentowanie z nowymi przepisami zaczerpniętymi z książek kucharskich i literatury fachowej. Na zakończenie tej fazy dokonana została prezentacja zup oraz ich degustacja. Zupy o najciekawszych smakach, nowatorskich recepturach i innowacyjnym podaniu zostały zakwalifikowane do Szkolnego konkursu ,,ZUPY ŚWIATA”,który był trzecią fazą projektu . W jury konkursowym zasiadał utytułowany nagrodami kulinarnymi profesjonalny kucharz pan Rajmund Królik. Trzy nagrodzone zupy przeszły do fazy czwartej. Faza czwarta to udział w Festiwalu Zupy w Jedlinie Zdroju w sierpniu br. W tej fazie uczniowie będą mogli zmierzyć się z profesjonalnymi kucharzami . Udział w Festiwalu Zup to przyjacielska rywalizacja, która daje każdemu możliwość konkurowania o pożądaną nagrodę za najlepszą zupę roku .

Autorka projektu: Urszula Mazur

powerpoint-ppt.pngProjekt unijny – Zupy Świata (prezentacja w formacie .ppt)

HARMONIA POTRAW I NAPOJÓW W ASPEKCIE ZDROWEGO ODŻYWIANIA SIĘ

Celem projektu było pogłębienie wiedzy uczniów na temat asortymentu potraw i napojów

roli napojów bezalkoholowych i alkoholowych w żywieniu człowieka, ich wpływu na organizm oraz zasad prawidłowego doboru do potraw. Wzięło w nim udział 12 uczennic kierunku technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych. W trakcie realizacji projektu uczennice sporządziły różnorodne napoje na bazie owoców, warzyw i mleka oraz napary różnych gatunków herbat, które później degustowała szkolna społeczność. Wzięły udział w spotkaniu z baristą, który podpowiedział, jak w prosty sposób przygotować dobry napar kawy oraz w zajęciach z kelnerem – specjalistą sommelierem, który przeprowadził wykład o winach oraz zaprezentował zasady ich serwowania. Ostatnia część projektu obejmowała przygotowanie i degustację wykwintnego obiadu, do którego zostały dobrane odpowiednie napoje. Tę część oceniło kierownictwo szkoły. Efekty działań podjętych w ramach projektu zostały przedstawione w postaci prezentacji multimedialnej oraz zbioru informacji o napojach i wybranych recepturach ich sporządzania

Autorka projektu: Anika Kramza, współpraca: Urszula Mazur


SZLAKIEM AGROTURYSTYK

Celem projektu było ukazanie młodzieży, w jaki sposób funkcjonują gospodarstwa agroturystyczne. Szczegółowe informacje na temat projektu zostały umieszczone w menu Kluby/Koła SKKT „ Nietoperki”.

Autor projektu: Robert Strzeszewski


Udział naszej szkoły w projektach daje wiele korzyści:

  • sprzyja rozwojowi zainteresowań uczniów
  • umożliwia uczniom poznanie najnowszych rozwiązań w gastronomii
  • stanowi urozmaicenie oferty edukacyjnej i podnosi atrakcyjność kształcenia
  • umożliwia doposażenie szkoły w cenne pomoce dydaktyczne.

Opracowała Anika Kramza

Kategorie: Projekty