1. Zapisywanie do pliku wyjściowego HTML za pomocą document.write() lub document.writeln()
2. Zapisywanie w polu ostrzeżenia za pomocą window.alert().
3. Zapisywanie w elemencie HTML za pomocą innerHTML.
4. Pisanie w konsoli przeglądarki za pomocą console.log().
Ad. 1 Wygodne do celów testowych. Użycie document.write() po załadowaniu dokumentu HTML spowoduje usunięcie całego istniejącego HTML. writeln() dodatkowo daje znak nowej linii (w HTML będzie to biały znak - spacja).
Ad. 2 Słowo kluczowe "window" można pominąć (jest opcjonalne), gdyż obiekt window jest globalnym obiektem zakresu (zmienne, właściwości i metody domyślnie należą więc do obiektu window).
Ad. 3 Zmiana właściwości innerHTML elementu HTML jest powszechnym sposobem wyświetlania danych w formacie HTML.
Ad. 4 W celu debugowania i w celu wyświetlenia danych można wywołać metodę console.log() w przeglądarce. Konsoli szukaj w opcjach przeglądarki, np. w Chrome: Narzędzia dla developerów.
<script>
document.write(5+7);
</script>
<script>
alert(5+7);
</script>
<p id="demo"></p>
<script>
document.getElementById("demo").innerHTML = 5 + 7;
</script>
<script>
console.log(5+7);
</script>
Program komputerowy (kod) to lista instrukcji programowych do „wykonania” przez komputer.
W HTML programy JavaScript są uruchamiane przez przeglądarkę internetową.
Instrukcje składają się z: wartości, operatorów, wyrażeń, słów kluczowych i komentarzy.
Instrukcje są wykonywane jedna po drugiej, w kolejności, w jakiej zostały napisane.
Średniki (;) oddzielają instrukcje JavaScript. Wprawdzie w końcowych instrukcjach nie są wymagane ale by uniknąć pomyłek (jeśli np. umieścisz kilka instrukcji w jednej linii to MUSISZ je stawiać) - wysoce zalecane
JavaScript ignoruje wiele spacji - możesz je więc dodawać dla czytelności kodu.
Jeśli instrukcja JavaScript jest długa, najlepszym miejscem na jej złamanie jest operator (np. =).
Instrukcje JavaScript zawierają słowa kluczowe, które są zastrzeżone (nie możesz ich używać jako nazw swoich zmiennych). Np.: for, return, continue, while, var,... itd.
Bloki kodu instrukcji grupujemy używając nawiasów klamrowych { }. Ich celem jest zdefiniowanie instrukcji do wykonania razem.
Komentarz jednoliniowy w JS poprzedzamy //, wieloniniowy umieszczamy między /* ... a ... */
Składnia JavaScript definiuje dwa typy wartości: wartości stałe (literały) i wartości zmiennych (zmienne).
Zmienne JavaScript to kontenery do przechowywania wartości danych.
Do deklarowania zmiennych (tworzenia ich) używane jest słowo kluczowe (var, let, const)
Do przypisywania wartości zmiennym służy znak równości = (operator przypisania).
Uwaga: samą równość w JS reprezentuje podwójny znak ==
var x;
x = 6;
var x = 6;
var y = 5 + 2 + 3;
undefined
var x, y, z=5;
Do obliczania wartości JS używa operatorów arytmetycznych + - * /
(2 + 3) * 7
Wyrażenie jest kombinacją wartości, zmiennych i operatorów, które są przeliczane na wartość.
3+2, x * 5, "Ala" + " i Jola"
+ dodawanie (także konkatenacja czyli łączenie tekstów) - odejmowanie * mnożenie ** potęgowanie / dzielenie % modulo (reszta z dzielenia) ++ przyrost -- zmniejszenie
Jeśli dodasz liczbę i ciąg znaków, wynikiem będzie ciąg tekstowy!
= += (także do tekstu) -=, *=, /=, %=, **= np. x/=5 oznacza x=x/5 np. x-=y oznacza x=x-y
== równe === równe wartością i typem != nie równe !== nie równe wartością lub nie równe typem > większe >= większe lub równe < mniejsze <= mniejsze lub równe ? operator trójskładnikowy
&& logiczne "i" II logiczne "lub" ! logiczne "nie"
typeof instanceof
& (AND) | (OR) ~ (NOT) ^ (XOR) << (przesuń w lewo) >> (przesuń w prawo) >>> (przesuń w prawo, bez znaku)Opis i przykłady znajdziesz np. na https://www.w3schools.com/js/js_bitwise.asp
typeof 5; //zwróci number typeof "Ala"; //zwróci string
JavaScript oblicza wyrażenia od lewej do prawej. Przy łączeniu tekstu i liczb różne sekwencje dają różne wyniki
var x = 1 + 2 + "maj"; da wynik: 3maj
var x = "maj" + 1 + 2; da wynik: maj12
Typy JavaScript są dynamiczne. Oznacza to, że ta sama zmienna może być używana do przechowywania różnych typów danych.
var x; //zadeklarowany, niezdefiniowany (undefined) x = 5; // teraz jest liczbą (Number) x = "piec"; //a tutaj już jest ciągiem tekstowym (String)
var y = 123e6; // 123000000 var z = 123e-6; // 0.000123
var x = 1; var y = 2; (x ==y) //sprawdzenie czy x jest równe y, zwróci wartość false (fałsz)
var koty = ["tygrys", "jaguar", "kot"];
x= undefined;
typeof undefined // undefined typeof null // object null === undefined // false null == undefined // true
Pierwotna wartość danych to pojedyncza prosta wartość danych bez żadnych dodatkowych właściwości i metod (string, number, boolean, undefined).
typeof "Ala" // string typeof 1.5 // number typeof true // boolean
function (function)
object (obiekt, tablica, null)