Obiekt Math

Obiekt Math umożliwia wykonywanie zadań matematycznych. Nie jest konstruktorem. Jest obiektem globalnym.


Właściwości obiektu Math

Właściwość Opis Składnia
E Liczba Eulera i podstawa logarytmów naturalnych (około 2,718) Math.E
LN2 Logarytm naturalny z 2 (około 0.693) Math.LN2
LN10 Logarytm naturalny z 2 (około 2.302) Math.LN10
LOG2E Logarytm o podstawie 2 z liczby E (około 1,442) Math.LOG2E
LOG10E Zwraca logarytm dziesiętny z liczby E (około 0,434) Math.LOG10E
PI PI (około 3,14) Math.PI
SQRT1_2 Pierwiastek kwadratowy z 1/2 (około 0,707) Math.SQRT1_2
SQRT2 Pierwiastek kwadratowy z 2 (około 1,414) Math.SQRT2

Metody obiektu Math

Metoda Opis 🛠 Składnia
abs(x) Wartość bezwzględna x Math.abs(x)
acos(x) arcus cosinus x, zwracana jest w radianach od 0 do PI. Jeśli parametr jest spoza zakresu -1 do 1 zwróci NaN. -1 zwróci PI. Math.acos(x)
acosh(x) hiperboliczny arcus cosinus x Math.acosh(x)
asin(x) arcus sinus x, w radianach Math.asin(x)
asinh(x) hiperboliczny arcus sinus x Math.asinh(x)
atan(x) arcus tangens x jako wartość liczbowa między -PI/2 a PI/2, w radianach Math.atan(x)
atan2(y, x) arcus tangens ilorazu argumentów Math.atan2(y, x)
atanh(x) hiperboliczny arcus tangens x Math.atanh(x)
cbrt(x) pierwiastek sześcienny z x Math.cbrt(x)
ceil(x) zaokrąglenie w górę x, do najbliższej liczby całkowitej Math.ceil(x)
cos(x) cosinus x (x podane w radianach) Math.cos(x)
cosh(x) hiperboliczny cosinus x Math.cosh(x)
exp(x) exponent do potęgi x Math.exp(x)
floor(x) zaokrąglenie w dół x, do najbliższej liczby całkowitej Math.floor(x)
log(x) logarytm naturalny (o podstawie E) z x Math.log(x)
max(x, y, z, ..., n) zwraca liczbę o najwyższej wartości Math.max(x, y, z, ..., n)
min(x, y, z, ..., n) zwraca liczbę o najniższej wartości Math.min(x, y, z, ..., n)
pow(x, y) x do potęgi y Math.pow(x, y)
random() liczba losowa z przedziału od 0 do 1 Math.random()
round(x) zaokrąglenie x do najbliższej liczby całkowitej Math.round(x)
sin(x) sinus x (x jest w radianach) Math.sin(x)
sinh(x) hiperboliczny sinus x Math.sinh(x)
sqrt(x) pierwiastek kwadratowy z x Math.sqrt(x)
tan(x) tangens kąta x (x w radianach) Math.tan(x)
tanh(x) hiberboliczny tangens x Math.tanh(x)
trunc(x) część całkowita liczby x Math.trunc(x)

Random

Funkcja do losowania liczby całkowitej między min (uwzględnione) i maksimum (wykluczone) czyli <min, max):

function getRndInteger(min, max) {
  return Math.floor(Math.random() * (max - min)) + min;
}

Następny rozdział: Instrukcje warunkowe lub menu jest po prawej stronie -->