„Mądrze budujesz – dobrze inwestujesz”

przedsiebiorcza_szkola.png

Gra ekonomiczna z wykorzystaniem klocków lego „Mądrze budujesz-dobrze inwestujesz” w ramach projektu „Przedsiębiorcza Szkoła”

Cel gry: zbudowanie przez spółki najwyższej wieży z klocków lego

ZASADY GRY

  1. Klasa dzieli się na grupy 4 – 5 osobowe, każda grupa tworzy firmę budowlaną (spółkę akcyjną):
    – wybiera lidera(Prezesa spółki)
    – nadaje spółce nazwę
    – zapoznaje się z zasadami i instrukcją gry, dokumentacją finansową, kołem do gry
    – lider przydziela zadania poszczególnym członkom swojej firmy(wyznacza osoby odpowiedzialne za księgowość spółki, strategię działania, inwestowanie, budowania.
  2. Każda spółka otrzymuje platformę budowlaną z podstawą wieży, do której będzie dobudowywać kolejne piętra.
  3. Gra rozpoczyna w momencie zgłoszenie gotowości przez wszystkie spółki
  4. Do koła do gry podchodzą w kolejności wyznaczonej przez nauczyciela liderzy spółek którzy kręcą wskaźnikiem na kole, w zależności od wyboru pola przez wskaźnik,  spółka przystępuje do gry.
  5. Jeżeli spółka po 4- rundach  w trakcie których nie odpowiedziała na pytanie lub zadanie – jako karę musi oddać do „Sklepu Klocków” – 20 klocków.
  6. Spółka może uzyskać kredyt inwestycyjny z „Banku Klocków”
    – maksymalna jego wysokość – 30 klocków, (rzeczywiście otrzymuje 60 klocków)
    – kredyt oprocentowany jest 20 %,np. 30 klocków*20% = 6 klocków(odsetki spłaca co 4 rundę)
    – spółka co 4 rundę musi oddać do „Banku klocków” odsetki z tytułu zaciągniętego kredytu
    – z  klocków z tytułu kredytu spółka tworzy na platformie budowlanej osobną wieżę
    – po spłaceniu kredytu osobną wieżę utworzoną z klocków z kredytu nakłada na wieżę docelową
    – odsetki od kredytu zaokrąglamy do liczby całkowitej
  7. Spółka może złożyć w „Banku klocków” klocki na lokatę bankową (6-rundową)
    – maksymalna wysokość złożonych klocków na lokacie 30
    – oprocentowanie lokaty 30% np. 30 klocków*30% =9klocków-19%=7 klocków jako odsetki
    – lokata zwracana jest po 6 rundach wraz z odsetkami, pomniejszona o podatek Belki 19%
    – z lokaty nie mogą skorzystać spółki, które były chociaż raz ukarane za niedopowiedzenie na pytanie lub zadanie
    – gdy skończy  się gra a, termin lokaty jeszcze się nie skończył klocki zostają w Banku
  8. Po 5-rundach 3 najlepsze spółki które będą miały najwyższą wieżę zostaną notowane na giełdzie papierów wartościowych w WIG20
    – jako dywidendę pomniejszoną o podatek Belki 19% z tytułu zysku z akcji, spółka co trzy rundy otrzyma 20 klocków – 20 klocków*19% =4 klocki
    – po kolejnych 5 rundach typowane i notowane są na GPW kolejne spółki.
  9. Po zakończeniu gry obserwator (nauczyciel) podsumuje pracę Prezesów, poprawność rozliczenia, organizację pracy, rolę Prezesa spółki i przyzna 30 klocków.
  10. Wygrywa spółka która zbuduje najwyższą wieżę i nie jest obciążona kredytem inwestycyjnym.
  11. Zwycięska spółka w szkole otrzyma tytuł „Inwestor Roku” – i jako nagrodę osoby tworzące spółkę będą miały podwyższona ocenę z przedmiotu podstawy przedsiębiorczości

INSTRUKCJA  DO GRY

KOŁO DO GRY – oznaczenie pól

  1. Pole czerwone – pytania ( klocki czerwone)- 20 klocków
  2. Pole niebieskie-nagroda (klocki niebieskie)- 40 klocków
  3. Pole ciemny zielone – wolny wybór-spółka wskazuje inna spółkę aby odpowiedziała na pytanie- jeżeli nie odpowie traci 20 klocków, lub wskazuje siebie
  4. ZONK- spółka traci kolejkę
  5. Pole żółte – zadania ( klocki żółte) – 30 klocków
  6. Pole pomarańczowe z logo fundacji- kredyt spółki w całości spłaca odejmując klocki od swojej wieży-  firma wskazana przez Prezesa
  7. Pole jasny zielony- powtórna szansa- Prezes kręci ponownie wskaźnikiem
  8. Kredyt (klocki białe)
  9. Lokata(klocki  zielone)

 

STANOWISKA

  1. Bank klocków
  2. Sklep klocków
  3. Giełda Papierów Wartościowych
  4. Stanowiska spółek
Dodaj do zakładek Link.

Możliwość komentowania została wyłączona.