Gra ekonomiczna z wykorzystaniem klocków lego „Mądrze budujesz-dobrze inwestujesz” w ramach projektu „Przedsiębiorcza Szkoła”
Cel gry: zbudowanie przez spółki najwyższej wieży z klocków lego
ZASADY GRY
- Klasa dzieli się na grupy 4 – 5 osobowe, każda grupa tworzy firmę budowlaną (spółkę akcyjną):
– wybiera lidera(Prezesa spółki)
– nadaje spółce nazwę
– zapoznaje się z zasadami i instrukcją gry, dokumentacją finansową, kołem do gry
– lider przydziela zadania poszczególnym członkom swojej firmy(wyznacza osoby odpowiedzialne za księgowość spółki, strategię działania, inwestowanie, budowania. - Każda spółka otrzymuje platformę budowlaną z podstawą wieży, do której będzie dobudowywać kolejne piętra.
- Gra rozpoczyna w momencie zgłoszenie gotowości przez wszystkie spółki
- Do koła do gry podchodzą w kolejności wyznaczonej przez nauczyciela liderzy spółek którzy kręcą wskaźnikiem na kole, w zależności od wyboru pola przez wskaźnik, spółka przystępuje do gry.
- Jeżeli spółka po 4- rundach w trakcie których nie odpowiedziała na pytanie lub zadanie – jako karę musi oddać do „Sklepu Klocków” – 20 klocków.
- Spółka może uzyskać kredyt inwestycyjny z „Banku Klocków”
– maksymalna jego wysokość – 30 klocków, (rzeczywiście otrzymuje 60 klocków)
– kredyt oprocentowany jest 20 %,np. 30 klocków*20% = 6 klocków(odsetki spłaca co 4 rundę)
– spółka co 4 rundę musi oddać do „Banku klocków” odsetki z tytułu zaciągniętego kredytu
– z klocków z tytułu kredytu spółka tworzy na platformie budowlanej osobną wieżę
– po spłaceniu kredytu osobną wieżę utworzoną z klocków z kredytu nakłada na wieżę docelową
– odsetki od kredytu zaokrąglamy do liczby całkowitej - Spółka może złożyć w „Banku klocków” klocki na lokatę bankową (6-rundową)
– maksymalna wysokość złożonych klocków na lokacie 30
– oprocentowanie lokaty 30% np. 30 klocków*30% =9klocków-19%=7 klocków jako odsetki
– lokata zwracana jest po 6 rundach wraz z odsetkami, pomniejszona o podatek Belki 19%
– z lokaty nie mogą skorzystać spółki, które były chociaż raz ukarane za niedopowiedzenie na pytanie lub zadanie
– gdy skończy się gra a, termin lokaty jeszcze się nie skończył klocki zostają w Banku - Po 5-rundach 3 najlepsze spółki które będą miały najwyższą wieżę zostaną notowane na giełdzie papierów wartościowych w WIG20
– jako dywidendę pomniejszoną o podatek Belki 19% z tytułu zysku z akcji, spółka co trzy rundy otrzyma 20 klocków – 20 klocków*19% =4 klocki
– po kolejnych 5 rundach typowane i notowane są na GPW kolejne spółki. - Po zakończeniu gry obserwator (nauczyciel) podsumuje pracę Prezesów, poprawność rozliczenia, organizację pracy, rolę Prezesa spółki i przyzna 30 klocków.
- Wygrywa spółka która zbuduje najwyższą wieżę i nie jest obciążona kredytem inwestycyjnym.
- Zwycięska spółka w szkole otrzyma tytuł „Inwestor Roku” – i jako nagrodę osoby tworzące spółkę będą miały podwyższona ocenę z przedmiotu podstawy przedsiębiorczości
INSTRUKCJA DO GRY
KOŁO DO GRY – oznaczenie pól
- Pole czerwone – pytania ( klocki czerwone)- 20 klocków
- Pole niebieskie-nagroda (klocki niebieskie)- 40 klocków
- Pole ciemny zielone – wolny wybór-spółka wskazuje inna spółkę aby odpowiedziała na pytanie- jeżeli nie odpowie traci 20 klocków, lub wskazuje siebie
- ZONK- spółka traci kolejkę
- Pole żółte – zadania ( klocki żółte) – 30 klocków
- Pole pomarańczowe z logo fundacji- kredyt spółki w całości spłaca odejmując klocki od swojej wieży- firma wskazana przez Prezesa
- Pole jasny zielony- powtórna szansa- Prezes kręci ponownie wskaźnikiem
- Kredyt (klocki białe)
- Lokata(klocki zielone)
STANOWISKA
- Bank klocków
- Sklep klocków
- Giełda Papierów Wartościowych
- Stanowiska spółek