Już po raz dziewiąty spotkali się w gościnnych wnętrzach wałbrzyskiego Hotelu „Maria” uczniowie dolnośląskich szkól ponadgimnazjalnych kształcących w zawodzie technik hotelarstwa. W tegorocznej edycji uczestniczyło 37 uczniów z 19 szkół. W pierwszej części konkursu wszyscy musieli zmierzyć się z testem zawierającym pytania
z przedmiotów zawodowych.
![]() |
![]() |
Po pierwszym etapie uczestnicy konkursu wraz z opiekunami mieli możliwość zwiedzić Perłę Dolnego Śląska – Zamek Książ i uczestniczyć w lekcji zamkowej.
![]() |
![]() |
Wyniki testu kwalifikowały dziesięciu najlepszych do II etapu Konkursu, w którym uczniowie wcielali się w pracowników hotelowej recepcji przyjmujących gości. W scenkach sytuacyjnych mieli okazję wykazać się znajomością procedur hotelowych związanych z zakwaterowaniem lub wykwaterowaniem gości realizowanych w wybranym języku obcym. W tym roku wszyscy zdecydowali się na język angielski. Profesjonalne odegranie scenek, z którymi prawdopodobnie trzeba się będzie zmierzyć w przyszłej pracy, z jednoczesnym uśmiechem na ustach i wczuciem się w sytuację nie było łatwym zadaniem.
Uczestników oceniali Jurorzy, wśród których byli kierownicy recepcji dwóch hoteli: P. Mateusz Kaszubski z „ibis STYLES” i P. Karolina Kogut-Guzal z „Dworzyska”.
![]() |
![]() |
W piątek szóstka finalistów spotkała się w trzecim i zarazem ostatnim etapie Konkursu. Uczniowie musieli się wykazać umiejętnością prawidłowego nakrycia stołu dla dwóch osób do wylosowanego zestawu potraw. Dobór odpowiedniej zastawy czy sposób przygotowania serwetki okazały się dla finalistów wyzwaniem, zwłaszcza wobec ograniczenia czasowego (wszak gość nie chce długo czekać!) narzuconego na wykonanie zadania.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Po rozegraniu trzeciego etapu z uczestnikami konkursu, ich opiekunami oraz uczniami obserwującymi zmagania konkursowe spotkała się Pani doktor Barbara Majkowska-Wojciechowska z fundacji ECARF. Celem statutowym Fundacji jest poszerzanie i popularyzacja wiedzy na temat alergii. Wystąpienie Pani doktor dotyczyło warunków otrzymania Znaku Jakości Fundacji Europejskiego Centrum Badań Alergii (ECARF), w tym procedury i kryteriów certyfikowania hoteli. Dla wszystkich uczestników było cenną lekcją hotelarstwa.
Wyniki finałowe IX edycji:
- I miejsce Nikoletta Szymczak Zespół Szkół Gastronomicznych we Wrocławiu
- II miejsce Sylwia Wójcik Zespół Szkół Gastronomicznych we Wrocławiu
- III miejsce Natalia Świst Zespół Szkół Nr 7 im. KEN w Wałbrzychu
- IV miejsce Damian Rzeźnikiewicz Zespół Szkół Ekonomiczno-Turystycznych im. Unii Europejskiej w Jeleniej Górze
- V miejsce Agnieszka Sobocińska Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Ludowie Polskim
- VI miejsce Klaudia Wąsicka Zespół Szkół Zawodowych im. św. Barbary w Bogatyni
Nagrody i pamiątkowe dyplomy wręczono laureatom w obecności zaproszonych gości:
Pani Agnieszki Kołacz-Leszczyńskiej – Posłanki na Sejm RP,
Pana Romana Szełemeja – Prezydenta Miasta Wałbrzycha,
Pana Mariusza Kałwaka – Kierownika Oddziału Wydziału Nadzoru Pedagogicznego w Wałbrzychu.
Szanowni goście skierowali do laureatów i uczestników konkursu gratulacje oraz życzenia rozwoju zawodowego będącego źródłem satysfakcji.
Obecni byli również przedstawiciele sponsorów:
Pani Sandra Stuchły – Dyrektor hotelu ibis Styles,
Pan Damian Osmolak – Dyrektor i Pan Dawid Spalony – Manager ds. Sprzedaży i Marketingu Hotelu Pałac Jugowice,
Pani Bożena Tomaszewska – z hotelu Dworzysko.
Zdobywcy trzech pierwszych miejsc otrzymali cenne nagrody rzeczowe ufundowane przez Zespół Szkół Nr 7 im. KEN, a wszyscy uczestnicy upominki przekazane przez Zamek Książ, Biuro Marketingu i Promocji Miasta Wałbrzycha oraz Starostwo Powiatowe w Wałbrzychu. Vouchery pobytowe dla laureatów ufundowały hotele „Maria” , „ibis STYLES”, „Aqua Zdrój” w Wałbrzychu, Hotel Pałac Jugowice, Kompleks Rekreacyjno-Wypoczynkowy „Dworzysko” w Szczawnie Zdroju. Wszyscy laureaci otrzymają listy polecające w języku polskim oraz angielskim wystawione przez mentora tegorocznej edycji Konkursu – Polską Akademię Gościnności.
Prezentacja umiejętności zawodowych przyszłych hotelarzy była dla nich nie tylko wyzwaniem, ale również okazją do poznania siebie nawzajem i wymiany doświadczeń.
Wszystkim, którzy wspierali nas w przygotowaniach i realizacji konkursu serdecznie dziękujemy. Szczególne podziękowania kierujemy na ręce Pani Doroty Barańskiej właścicielki Hotelu „Maria”, dzięki której mogliśmy się kolejny raz spotkać i przeżyć hotelarską przygodę.
Informacja: Danuta Witrykus